اعلان

الأحد، 15 مارس 2015

حكايه ام (الجزء الاول)-------لـ/ اسامة جمال

حكايه ام
(الجزء الاول)
حكايه ام
حكايه ام حكايه ام
حالها يألم حالها يغم
ام بالطيبه والحنان مليانه
راضيه بحالها وغلبانه
عاشت هيا ورب البيت
ناقصهم مولود يملي عليهم البيت
عاشت كام سنه سعاده وافراح وضحكه
والام بتفكر امته ليها اولاد يسندوها بكره
والام بتعد الايام وتستني ... المولود اللي هيملي حياتها امومه وحنان
وبتدعي ربها وتتمني ... يكون لها مولود في حضنها تحسسه بالامان
وربك لما يريد
يخلي صاحب الدعوه سعيد
اراد رب العزه
من البنات يرزقها
وبعد شهرين
البيت بقا حزين
راح الاب راح
وفضي البيت من الافراح
الام حزينه جدا
وده اول الالام والجراح
البنت كبرت شويه
ومطالبها ذادت شويه
الام راضيه وربتها
حب وحنان ادتها
من اي حاجه ماحرمتها
كبرت كمان شويه
وطلباتها اصبحت مش عاديه
البنت عايزه كل حاجه
والام مش معاها حاجه
ضاق الحال علي الام
والام عيشتها بفت محتاجه
البنت مش عجبها الحال
عشان قل معاها المال
الام شايله حمل الجبال
والبنت عايشه رايقه البال
مش حاسه البنت بأمها
ولا عايزه تقف جنبها
ولاحتي تساعدها بالكلام
هدمت لها كل الاحلام
وبقت عايشها لوحدها
ولا حد يعول همها
من الثانويه للجامعه البنت بقا ليها اصحاب
يوم ورا يوم وحال الام مايسرش اغراب ولا احباب
البنت مش عندها دم
مع امها مش شايله الهم
البنت سهم الحب صابها
مع واحد من اصحابها
الام قالت بلاش ده شوفي للنسب ولد اصيل
هيخاف عليكي وهيصيك ده الاصيل في الزمن ده قليل
هايعلمك معني الحياه وهيكون للخير دايما دليل
الام قالتلها اسمعي كلامي الدنيا علمتني كده
اللي مايسمعش كلام كبيره بتهينه الدنيا من ده لده
طوعيني يابنتي عشان تنولي مني الرضا
قالت البنت....؟

نكمل بكره بأذن الله استنوني

تأليفى ****اسامة جمال***حلون***

ليست هناك تعليقات: