أفريقــــــى
ليه بأنتمائى لقارتى بتعيرونى ...
وبتقولى أن منها هيكون لونى ....
قولت وفيها إيه يا ناس دلونى ....
دى قارتى وهى ضى عيونى ....
وهى اللى فيها بطمن وأغمض جفونى ...
وهى عنوانى ومنها كمان تعرفونى ...
قالوا عنها إنها القاره السمراء ....
وأنا بقولهم أنها رمز للوفاء ...
أى نعم هى طول عمرها فى عناء ....
لأنها مطمع دايما للدول الأغنياء ....
الكل طمعان فى ثرواتها ...
هى بس دون باقى أخواتها ...
قاره وناسها طيبين ...
وطول عمرهم مكافحين ...
وسكانها نظاف اليدين ...
يا قاره أبيض أو أسمر أنا معاكى ...
يا قاره بعشقك ودايب فى هواكى ...
وبدعى ربى يحفظك ويرعاكى ...
يا قاره والسمار لونك ...
يا رب يحفظك ويصونك ...
ويشيل الدمعه من عيونك .....
ليه بأنتمائى لقارتى بتعيرونى ...
دى هى قلبى وضى عيونى ....
بقلــــــم: عـــــادل الشــــــهــابى
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق