اعلان

الخميس، 3 سبتمبر 2015

نام يا صغيري ()() كلمات : نبيل محمد صلاح الدين ابراهيم


Nabil M. Salaheldin Ibrahim

نام يا صغيري 


نام لان العرب 

باعوك ولان دنيتك

ضاقت عليك 

ولان حلمك 

مبقاش ليك

نام يا صغيري

نام لان حلم العرب

بقي الفرقة عشان

دولار ولا دينار ولا حتى درهم


بقينا بنبيع انفسنا ونسينا شعوبنا

ونسينا دينا ونسينا اننا كنا ايد واحدة

اه والف اه ثم اه يا عرب

كان يوم اسود يوم متفرقنا

وكان يوم اسود لما قلنا رجال

الدين اخوان ولا سلفيين

وطلع من عبايتهم كمان

حوثيين ويا داعشيين

اه مهي كلها بقت مصالح

وعمر دة ميكون دين 

نام يا صغيري

فالدين عمره مكان 

بذقون ولا مقشات 

ولا واحد يبيد شعبه 

عشان محدش يقوله هات 

اه ثم اه يا عرب

خليتوا الغرب 

يبيدوا فيكم ويدمروكم

عشان نسيتوا دينكم

وجريتم وراء بطونكم

وبقينا كل يوم نسمع عن

بلد عربي يباد بدء بالعراق

قم سوريا ثم ليبيا والان

اهي عمان وبيحاولوا ع 

بلاد الاسلام 

نام يا صغيري

كنا بنقول زمان

جيل بعد جيل

بيخوض المستحيل

واليوم بقي يعدى جيل

ومن وراه يأتى الدمار 

ويا الفرقه واحنا بقينا

مجرد متفرجين وباكيين

اه يا عرب واه يا مسلميين

غابت بسمتنا وغابت طموحتنا

لان قبلهم غابت وحدتنا ومن قبلة

نسينا انفسنا وكمان نسينا دينا

نام يا صغيري لان قلوبنا

ماتت ولان من قبلها 

ماتت كمان ضمايرنا

اه يا عرب 

ماتت قلوب الناس

وماتت فينا النخوة

يمكن نسينا فى يوم

ان العرب اخوة 

نام يا صغيري 

فلك رب كريم

ارحم من العباد

ارحم من ناس 

ما بقاش بقلوبهم

اي رحمة ولا حتى نخوة

بس افتكر ان ربك

كريم يمهل ولا يهمل

ومهما ماتت ضمايرنا

عمر قلوبنا محتكون

كلها بسواد ناس تانيين

ميعرفوش اي دين

نام يا صغيرى

نام فربك كريم

ايوة ربك كريم

وحسبنا الله ونعم الوكيل

ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

كلمات : نبيل محمد صلاح الدين ابراهيم الفار

بعد مقتل وغرق الطفل السوري عيلان كردي

 «3 سنوات»

ليست هناك تعليقات: