اعلان

الثلاثاء، 14 أبريل 2015

زى إبنـــــــــــــــى بقلمــــــــ محمـــود عمــــار الزلبــــانى




زى إبنـــــــــــــــى

بقلمــــــــ
محمـــود عمــــار الزلبــــانى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى مرة قاعد وفكرى شارد

فى دنيا واخده العقل منا

الكل فيها بيجرى جامد

ولو هدى هيحصل ايه

عدى جنبى طفل باكى 

الدموع ماليه عنيه 

روحت واقف مرة واحدة

وإبتديت أنده عليه

ما اخدش باله من ندايا 

مشيت وراه أمسك إيديه

سألته ياابنى قولى مالك

فيه حد تاهلك مش لاقيه

مسحت دمعه عن خدوده

والدمع نازل زى سيل

كررت برضو سؤالى تانى

يا ابنى قولى بس مالك

قال لى ضاع منى حنانى 

والدنيا قاسية كمان عليا

كنت بأتمنى زمانى

ما الاقيش فيه الاسية

والهنى يعرف مكانى

وأضحك الضحكة اللى هيه

والألم ينسى طريقى

الكل ضاع منى ف ثوانى

أنا الوحيدلأمى وأبويا

ما لهمش غيرى حد تانى

كنت نور الشمس ليهم

كنت غنوة م الاغانى

كنت ضحكةفى عيونهم

كل شئ فاتوه عشانى

ماعرفش إن الخلق قاسية 

بعد ما راح الأب منى

الأيام ما عادتش ماشية

لقيت نفسى فى الشوارع

مش لاقى اللقمة حاف

حسيت الفرح بايع 

كنت انادى عليه يخاف 

أمى شالت همى بعده

البكى دبل عنيها

والهموم طحنت كتافها

ضاعت منى مش لاقيها 

يا ناس لو حد شافها 

يا ريت يقولى هى فين

بعدما لفيت شهور

والقلب جوايا حزين

والزمان بيا يدور

حدقال لى أمى ماتت

روحت ادور فى القبور

وقعدت انادى بعزم صوتى 

كنتو ليه بس تجيبونى

خليتو حياتى زى موتى

هى دى كل الحكاية

يا عم خلينى لسكوتى 

سيبنى بلاش تمشى ورايا

قولت تقبلنى ابوك 

أنا وحدى عيش معايا

الحياة تصبح جميلة 

والقمر يطلع ليلاتى

تسعد ايامى القليلة

يلا قوم إمسح دموعك

الحياة محتاجة حيلة 

والضلام هيخاف شموعك

والضلام هيخاف شموعك
بقلمــــــــــ
محمــودعمـــارالزلبانـــــى

ليست هناك تعليقات: